Högaborgs BK
BRA SPELARE VÄXER INTE PÅ TRÄD DE VÄXER I HÖGABORGS BOLLKLUB

Högaborgs Bollklubb bildades av ett kompisgäng våren 1927.

Den nybildade klubben anlade idrottsplatsen Viskans Vall, i östra Högaborg, men tvingades flytta från denna 1937 eftersom Helsingborgs stad ville utnyttja platsen för bostadsbebyggelse. Istället höll klubben till på Tre Torns plan vid Jönköpingsgatan fram till 1942 då Harlyckans Idrottsplats anlades och som sedan dess varit Högaborgs BKs hemmaplan.

Föreningen spelar i grön-svart-randiga tröjor och svarta byxor och klubbens A-lag spelar under 2012 i Division 2 Södra Götaland.

Aldrig har så många internationella proffsklubbar haft en så liten förening som Högaborg att tacka för så mycket.

Högaborgs Bollklubb är unik i svensk fotboll – ingen annan klubb på den här nivån har levererat så många spelare ut i proffsvärlden. Frågan är om någon klubb överhuvudtaget kan visa upp en liknande lista.

Klubben är känd som en av de främsta plantskolorna i svensk fotboll. Bl.a. har Henrik Larsson, Mats Magnusson, Patrik Sundström, Imad Khalili, Martin Olsson, Marcus Olsson, Dejan Pavlovic, Johan Paulsson, Fredrik Liverstam, Daniel Andersson, Joakim Persson, Jordan Larsson, Moustafa Zeidan Stojan Lukic m.fl spelat i föreningen.

Föreningen har valt att satsa på att unga spelare med de rätta förutsättningarna tidigt skall få prova på seniorspel. Ideologin att tidigt seniorspel är bra för den unga talangens utveckling delas med flera elitföreningar.

Högaborgs BK skall med våra ungdomar i centrum och med engagerad ledning samt välutbildade tränare och ledare, verka för att stärka ungdomarnas social kompetens samt utveckla deras idrottsliga förmåga, både i lag och individuellt.

Värdegrunder såsom respekt, ansvar, kamratskap, ödmjukhet, glädje och öppenhet skall leda till att vi blir vinnare!